Eskilstuna vajar miljöfanan i ny varumärkesfilm »

Den nya varumärkesfilmen EskilstunaEvolution vill på 90 sekunder förmedla en känsla för Eskilstunas styrkor inom musik, idrott, innovation och inte minst miljöområdet, där staden så sent som i somras utsågs till The World Capital of Recycling av den engelska tidningen The Guardian. Filmen har tagits fram på uppdrag av Destination Eskilstuna och näringslivet i Eskilstuna genom föreningen DeNeF.

Det är ingen tillfällighet att Eskilstuna är en förebild för hållbara städer. Eskilstuna har utvecklat en rad nydanande miljösatsningar som till exempel optisk sortering av hushållsavfall och den världsunika återbruksgallerian ReTuna som har rönt stort internationellt intresse. Därför vajar en fana rakt igenom den nya varumärkesfilmen, gjord av de färgglada påsar som används för att automatiskt skilja på olika typer av hushållsavfall och som starkt bidrar till att Eskilstuna är världsledande inom återvinning.

– Vi håller miljöfanan högt genom hela filmen men den är också en regnbågsflagga som symboliserar vårt engagemang och vår tro på allas lika värde och rätt att vara sig själva, säger Peter Nilsson, projektledare platsvarumärket på Destination Eskilstuna.